SE houvesse interesse, há uma solução mais duradora e barata:
Weapon systems of C295 Armed ISR aircraft
The C295 Armed ISR aircraft is provided with underwing hard points for the installation of anti-surface missiles, rockets, bombs and reconnaissance/jamming pods. The aircraft can be integrated with L-UMTAS anti-tank missile, Cirit laser-guided air-to-surface missile and Teber-82 laser bomb-guidance kit supplied by Roketsan.
“The aircraft can be installed with a fully integrated tactical system (FITS) as a permanent or palletised configuration to conduct surveillance missions.”
The semi-active laser (SAL)-guided L-UMTAS has both day and night attack capability and can strike stationary and moving targets within a range of 500m and 8,000m.
The door-mounted weapon options include Rheinmetall BK 27 gas-operated automatic cannon and Escribano remotely operated weapon system (RCWS). The BK 27 has a high rate of fire of 1,700 rounds a minute.
The aircraft can also be armed with Expal CAT-70 2.75in air-to-ground rockets and MK 80 series warheads, as well as Equipaer 70mm multiple rocket launch system for launching the MK66, Hidra70, MK4, MK40 and SBAT70 rockets.
The para-troop side doors can be mounted with two 12.7mm light machine guns and associated mounts from Nobles Worldwide and US Ordnance.
https://www.airforce-technology.com/projects/c295-armed-intelligence-surveillance-reconnaissance-isr-aircraft-france/
Se calhar falou-se num quadrimotor, porque o 295 é bimotor, será ??
isto de se defender helis bimotores, está a pegar, para asa fixa, já se escolhem os quadrimotores, em vez dos bimotores, parece-me bem !!
Abraços
No meu racional explico, não teve nada a ver com o motores, teve mesmo a ver que essa capacidade CAS/ISR, mesmo inferior, fosse "stand alone", não tendo NENHUMA adaptação significativa ou aeronave decicada, C-130 em fim de ciclo de vida na FAP, nem acho que a FFAA Portuguesas tenham um requisito para uma aeronave dedicada ISR... por outro lado com uma carga Pallet de 1440 Kg num C-130 e com tanques extra, ganhava-se na relação loitering/range se calhar umas 8hr/ 4000 kms numa missão......resumindo: ganhava-se em flexibilidade aquilo que se sacrificava em capacidade de combate... e se o modulo "fosse alugado" melhor ainda... a manutenção e tudo o mais estava do lado do fabricante e se calhar têm lá o protótipo armazenado a não ser rentabilizado...e mais tarde ... logo se via (testava-se esta doutrina CAS/ISR no processo);
E ainda, se a natureza da ameaça, escalasse, e fosse considerado demasiado arriscado continuar a ter um Gunship nesse teatro, tudo bem também ... não ficavamos encalhados com um equipamento ISR , de volta ao fornecedor e todos bem, e o C-130 de volta ao transporte apenas.
"Gunship is a weapon system designed to be easily
embarked on Cargo Aircraft (C-27J or C130) not
specifically designed for a weapon system. It is preinstalled on pallet NATO Standard. That allows rapid
deployment (roll-on roll-off) and operating for a long
period of time, accurate fire support and saturation to
the troops on the ground. It has ability to self-discovery
and conduct of fire as well as its own Fire Control
System; these features allow installation either standalone or integrated with on-board systems. Target is
acquired on external designation by GPS coordinate
and engaged by Gunship EO fire control system. Only
one operator is needed for the surveillance and fire
activities. It is equipped with a 20 mm Gatling gun
with a high volume of fire that optimizes the cost /
effectiveness ratio, while ensuring a high payload on
the target. During target approaching, the system is
completely stowed in the cargo with door closed; in
position ready to fire, the weapon and sensors, after
door opening, will be automatically translated outside
the aircraft. The operator controls the system console
also placed on the pallet and protects the position. It
is designed to counter asymmetric threats."
(...)
"Pallet NATO Standard
System footprint completely by pallet NATO 463L
Total weight less than 1440 kg
Completely stowed inside the footprint of the aircraft during flight"
Por momentos pensei que estava a ter uma aula de peso e centragem das aeronaves em questao ou a ler, excertos de um GOM/AHM, relativo as ditas, mas não, afinal não era L/C, nem as operações de AE, ainda bem.
O sr Costa não entendeu o sentido nem o objectivo do meu post mas optou por referir alguns aspectos tecnicos das aeronaves, agradeco-lhe, mas, francamente não entendi o objectivo da sua resposta.
Relaxe sr Costa, nao necessita de fundamentar tecnicamente falando, claro, tão pormenorizadamente, e em Inglês, eu conheço muito bem as características das ditas, melhor que muitos discursos tecnicos aqui colocados e, copiados de algumas fontes, repletas de teoria, que alguns especialistas no assunto, muito menos conhecedores da matéria do que a mesma involve, que eu, utilizam, para provar que sabem do que escrevem, ou então para provar, não sei o quê.
Eu, ainda não necessito de refrescamentos, sobre as características ou capacidades das ditas aeronaves mas quando necessitar já sei a quem me devo dirigir.
Cumprimentos